Jak se uživit uměleckou činností



Ten, kdo dělá umění z čirého idealismu a radosti ať raději dále nečte. Následující řádky jsou pro lidi jako jsem já. Pro lidi, kteří touží se stát malířem (a ne být malířem při zaměstnání J).
Velice často se lze setkat s názorem, že z vášně nebo hobby lze jenom velice těžce uskutečnit životaschopnou kariéru. Pravdou je, že zatímco někteří výtvarníci s prodejem svých děl nemají žádné větší problémy, jiní doslova zápasí o své místo na slunci. Názorným příkladem může být životní příběh Rembrandta van Rijn. Malíře, který je obecně vnímán jako podnikavý, úspěšný a slavný ještě za svého života. Již ve 35 letech byl na vrcholu slávy, ale po úmrtí manželky se v Rembrandtovi se zlomil životní elán. Více maloval pro své potěšení, méně se staral o zakázky. Když roku 1657 přišla finanční musel Rembrandt ohlásit bankrot. Prodal sbírky svých obrazů. Poslední léta života dožil v hmotném nedostatku.
Tak asi jako většina lidí, kteří jsou pohlceni uměním, ani já nejsem výjimkou a jako všichni ostatní, kteří chtějí být finančně nezávislí neustále hledám cesty, jak se zviditelnit široké veřejnosti a jak zařídit, aby se umělecká činnost, stala obživou.


Výhodou nám všem může být fakt, že doba, ve které žijeme, nám poskytuje všeho dostatek. Díky moderním informačním technologiím se svět výrazně zmenšil a každý máme přístup k informacím, které dříve byly dostupné jen zasvěceným (studentům uměleckých škol apod.) Všechny významné světové umělecké školy vydávají návody, tutoriály, DVD manuály k malbě, jak namalovat obraz od začátku do konce atd. Z uvedené skutečnosti však plyne, že konkurence je vysoká a úspěšně prodávat výtvarná nebo jiná umělecká díla není, v našich končinách, zase až tak jednoduchá záležitost.
Ve svém pátrání po cestách, jak transformovat vlastní umění ve stabilní živobytí, jsem narazil na skvělý bestseller od Napoleona Hilla - Myšlením k bohatství. V knize jsou uvedeny konkrétní kroky a postupy, jak se dopracovat k vysněnému cíli.


(Money Lisa)

To mě přivedlo na myšlenku k napsání tohoto krátkého návodu, ve kterém naleznete přehled současných možností, jak zviditelnit a propagovat vlastní tvorbu, získat zájem veřejnosti a tím i zvýšit šance získání případné finanční podpory, která může nastartovat vaší kariéru profesionálního umělce. Ne každý z nás má tolik času, aby zemřel a počkal dvěstě let, až se stane slavným

  1. Založte si účet na sociálních sítích. Média jako např. Facebook, Instagram, Pinterest, Twiter apod. patří v současném světě mezi nejsilnější sdělovací prostředky. Můžete se přihlásit do uzavřených skupin, kde se shromažďují zájemci o konkrétní uměleckou činnost, sdílet vaše práce, diskutovat a nechat se inspirovat ostatními. Mnoho umělců majících vlastní účet jsou otevřeni diskusi a rádi se podělí o své vlastní znalosti. Možnosti jak čerpat informace online jsou téměř neomezené!
  2. Založte si vlastní internetovou stránku a vlastní online galerii. Vytvořit si vlastní webovou stránku nebylo nikdy jednodušší! Servery jako např. estránky.cz nebo webnode.cz nabízejí za rozumnou cenu tvorbu stránek, které bez nadsázky mohou konkurovat profesionálně vytvořeným webům. Vytvářejte elektronické publikace a návody, podělte se o své znalosti s ostatními.
  3. Oslovte galeristy, kvalitní kamenné galerie mají vlastní okruh zájemců o umění. Galerista vám pomůže s prodejem díla nicméně je nutné počítat s provizí z prodeje, která činní pro galeristu obvykle kolem 30 %
  4. Máte umělecké dílo, o které je zájem, ale nechcete originál z jakéhokoliv důvodu prodat? Využijte nabídek tiskařských webů. Vytvoří vám kvalitní reprodukce vašich děl na plátno nebo na jiný zvolený podklad a vaše dílo tak bude dostupné i pro někoho, kdo si originál nemůže dovolit.
  5. Založte crowdfundingový projekt nebo startup. Nabídněte lidem službu a jistě najdete někoho, kdo vás ve vaší věci rád podpoří.

Tomu, kdo se pozastavil nad tím, že svým takříkajíc konkurentům dávám návod na úspěch, bych řekl snad jen tolik....Přej a bude ti přáno.
Ing. Jan Matěják
Ing. Vladimír Herškovič



Comments

Popular Posts