Nové zátiší 50 x 70 cm
Po delší době jsem dokončil další zátiší, které je evidentně inspirováno pracemi starých mistrů a to především obrazy J.D. de Heema. Rád bych se v tomto článku zmínil především o technických aspektech komplexní výstavby vrstev předmětného díla. Během malování obrazu jsem se soustředil nejen na vizuální stránku, ale také na kvalitativní prvky obrazu pro dosažení co největší budoucí trvanlivosti hotového obrazu. Věřím, že následující informace mohou především zaujmout potencionálního kupce obrazu a zároveň i zájemce o vrstvenou olejomalbu.
Obraz o rozměru 50 x 70 cm je namalován na plátno od prestižního italského výrobce P.E.R. BELLE ARTI. Plátno jsem před zahájením práce dodatečně opatřil 3 vrstvami akrylového šepsu (roztírané stěrkou a broušeno v každé vrstvě) pro dosažení hladkého povrchu plátna.
Cena (prodáno)
Zahájení práce na obraze - rok 2014. Schnutí podkladových vrstev bylo tak rozloženo téměř do 2 let. Dostatečné proschnutí spodních vrstev jek klíčové pro budoucí trvanlivost, neboť snižuje možnost budoucího vznikání krakel v barevných vrstvách.
Použité bravy - Old Holland a Rembrandt
Barvy Old Holland jsem pro jejich vlastnosti použil především v podkladových vrstvách. Pojivo v barvách je nejčistším lněným olejem, lisovaným za studena z prvního lisu, který je bělený na slunci. V klasických barvách Old Holland nejsou používány žádná plniva jako je mletá křída, síran barnatý, hydrid hlinitý, anebo vosk.
Médium - Terpentýn + damarový lak + lněný a ořechový olej + levandulový olej (poměr jednotlivých složek pracovního média se mění s každou vrstvou obrazu). Přítomnost menšího množství damarového laku v pracovním médiu způsobuje, že vrstva zasychá tvrději a je tedy odolnější. Levandulový olej v médiu eliminuje zápach terpentýnu.
Základním prvkem výstavby obrazu je olovnatá běloba, kterou jsem použil ve všech vrstvách a to především pro imprimituru a monochromatickou podmalbu (Grisaille) a v barevných vrstvách. Díky vlastnostem této barvy, byla olovnatá běloba dlouhá staletí jedním ze základních prvků olejomalby. Ze všech bělob nejrychleji schne, čímž je předurčena jako nejvhodnější běloba pro přípravu podkladů a podmaleb. Další výhodou je, že při tuhnutí vzniká tzv. olovnaté mýdlo, které je hydrofobní a brání tak vzniku krakel na obraze. Použití běloby výrazně zvyšuje trvanlivost hotového díla.
1 vrstva - iprimitura je tvořena olovnatou bělobou, žlutým okrem a kostní černí
2,3 vrstva - lavírovaná podmalba (rychleschnoucí umbra pálená)
4 vrstva - monochromatická podmalba (Grisaille) je tvořena opět tvořena olovnatou bělobou, žlutým okrem a kostní černí s přídavkem červeného okru a umbry pálené a pruské modři (umbra pálená a pruská modř vyvažují teplotu výsledné monochromatické podmalby a urychlují zároveň schnutí celé monochromatické vrstvy)
5,6,7 barevné vrstvy - Olovnatá běloba, kadmium žluté tmavé, žlutý okr, červený okr, umbra pálená, kadmium červené tmavé, kraplak, pruská modř, kostní čerň a 5 odstínů grisaille.
Na závěr byl opatřen obraz ochrannou vrstvou lesklého damarového laku.
Nádherný obraz :-) . Je až neuvěřitelné, že to je obraz a není to fotografie. Hotové mistrovské dílo :-) . Já také maluji obrazy, ale mám se ještě hodně co učit, teprve s malováním začínám :-) . Mám svůj koutek, kde stojí malířský stojan a tam mi nikdo nesmí :-D .
ReplyDelete